Jump to ratings and reviews
Rate this book

عذرية

Rate this book

116 pages, Paperback

First published June 1, 2012

18 people are currently reading
1185 people want to read

About the author

أسما حسين

16 books1,353 followers
كاتبة ومترجمة مصرية
صاحبة تجربة شعرية في قصيدة النثر
درست علوم الإتصال والإعلام بكلية الآداب جامعة عين شمس - شعبة صحافة
حصلت على الليسانس ثم حصلت على ماستر الاخراج الصحفي
وتواصل دراسة علم النفس العلاجي كدراسة إضافية.

تكتب القصة وشعر النثر وتترجم عن الإنجليزية
حاصلة على جائزة محمد عفيفي مطر للشعراء العرب
وجائزة إليزابيث جولي للقصة

صدر لها:
عذرية - قصص - 2012
فسحة بويكا - قصص - 2018
أجمل الوحوش التي عضت روحي - شعر - 2019
العودة من سيلفيا بلاث - قصص - 2020
أعلّم أمي كيف تلد - شعر مترجم - 2021
جغرافيا الحساسية - شعر - 2022
نساء يصعب حبهن - شعر مترجم - 2023

قامت بترجمة :
لغز الآنسة بيم - رواية- عن جوزفين تاي
تطوير الثقة بالنفس- كتاب نفسي - عن ديل كارنيجي

المحاورات الصحفية:
https://asmasia-g.blogspot.com/search...

قراءات في مشروع الكاتب/ة:
https://asmasia-g.blogspot.com/search...

تواصل الفيسبوك
https://m.facebook.com/asmahusseinwri...

المدونة
https://asmasia-g.blogspot.com/
الترجمات
https://www.alqasidah.com/translator....

Ratings & Reviews

What do you think?
Rate this book

Friends & Following

Create a free account to discover what your friends think of this book!

Community Reviews

5 stars
40 (44%)
4 stars
18 (20%)
3 stars
16 (17%)
2 stars
10 (11%)
1 star
6 (6%)
Displaying 1 - 7 of 7 reviews
Profile Image for Mariam nour.
198 reviews86 followers
September 27, 2012
اعتقد اني اول واحدة ف البلد ممكن تكون قرت الكتاب
وكنت اول واحدة مسكته بايديها اول ما طلع للنور
لو في اكتر من 5 نجوم كنت اديتهم للكتاب
بغض النظر اني عاشقة لشخص اسماء حسين وانها صديقتي
اول ما مسكت الكتاب فصلت بين اسماء الصديقة
واسماء الكاتبة

الكتاب من اروع ما يكون
فيه حالة نضج لمستها بوضوح
اللي قرا كتابين اسماء اللي قبل ده هيفهم قصدي
الكتاب ده حالة مختلفة تماما
مجموعة قصصية
كل قصة فيهم تستحق كتاب بذاته
الأسلوب والتشبيهات واختيار الصور
اسماء مسبتش حاجة والا خلتنا نشوفها من منظور تاني
حتي القصص العاطفية اللي ف الكتاب كانت بعيدة كل البعد
عن الأبتذال كانت راقية وناعمة وحالمة
ومنها الواقعي الصادم

أنا خارجة من الكتاب بحالة نفسية صافية
مرتاحة وسعيدة
لما سبت الكتاب بقيت سعيدة بنجاح صديقتي
واني اعرف الانسانة اللي عيشتني الحالة دي

الغلاف رائع لابعد الحدود
الاهداء مسني,, كلماتها الرقيقة لابنتها المستقبلية


:من أقرب القصص لقلبي
أرق
خالياً كثقب
جلباب خواء
قدر من العشق
ذاكرة البنفسج
فن الاستغناء
بلاوطن
اصنام للحب فقط
"بعد مؤنث سالم" شوفت نفسي فسها

N.B : انا قريت الكتاب مرتين لحد دلوقتي
انا سميت كل قصة بالحالة اللي عيشتها فيها


أسماء أنا شاكرة ليكي أوي علي الهدية الجميلة دي
ومستنية الأفضل دايماً منك
Profile Image for Mona   Hassanin .
5 reviews
November 23, 2012
بقالى كتير مقرأتش حاجة "أنثوية المؤلف" وحلوة ومتماسكة بالشكل ده
بحب فيها حدا انها مختلفة .. ناعمة وجريئة بذات الوقت فى عرض أفكارها ومشاعرها
ومميزة عن خط السير الروتينى التقليدى اللى بيكرروا نفسهم فيه الكاتبات النساء

تقمصها لمشاعر الرجل فى اكتر من قصة وكلامها عن لسانه اذهلنى وخصوصا انها نجحت جدا

كمان حبتها بشكل شخصى بسبب عاطفتها الواضحة تجاه والدتها واللى طاغية على اغلب كتاباتها تقريبا
مبتعرفش تتحرر من حبها للام حتى وهى بتناقش مجرد حالة وحى خارجها
طغيان عاطفى جميل :)
سجنتنى اكتر فى قصة بلا وطن وحسيت انى بحب الانسانة دى فعلا مع انتهائى من قرائتها


مش كتير من الكاتبات بيقدروا ينالوا احترامى خاصة لو من اول عمل وكمان قصص قصيرة
بس أسماء تستحق الاحترام :)
Profile Image for باسنت خطاب.
Author 4 books395 followers
November 8, 2012
قريت منه لما كان لسة مسودة وقد ايه كنت مبهورة كالعادة من اسلوب اسماء الأدبى

ودلوقتى وانا قدام عُذرية الكتاب

الكتاب جميل فيه كمية شاعر ختلفة ، تحس ان كلها حقيقية او مكتوبة بشكل يكاد ينقل الواقع

بُعد مؤنت سالم لمستنى
وقفت عندها كتير وقريتها اكتر من مرة !
:)

يمكن بس يعيبه انه قصنون يعنى جرعة مكثقة كدة وانا بحب كورسات العلاج الطويلة ^_^
Profile Image for احمد هلال.
185 reviews241 followers
Want to read
April 19, 2012
هو ليه كل الناس معلمين عليها 2ريد
ماحدش كتب عنها اى حاجة!!
Profile Image for Youssef Abo-Hendia.
147 reviews28 followers
Read
September 16, 2012
أسماء حسين .. وما أدراك ما أسماء حسين :)
أولاً مفاجأة إني أبقى بتفرج في مكتبة وألاقي بالصدفة كتاب لأسماء حسين دي كانت جميلة :)
ثانيا الغلاف .. أكثر من راائع فعلاً
بيقول إني فعلاً هقرا حاجة مختلفة
ثالثاً بقى هوا إني كنت شايف إن كل قصة محتاجة تتكتب فكرة لوحدها في كتاب مستقل .. لأن الكتاب كان في أفكار كتير جداً .. مكثفة جداً .. مرهقة جداً

كتاب فعلاً جميل أوي بيتهيألي مش هقرا حاجة مشابهه غير بعد فترة طويلة ..
Displaying 1 - 7 of 7 reviews

Can't find what you're looking for?

Get help and learn more about the design.