عمل مميز ومجهود رائع تعجبت عندما عرفت أنه خرج الى النور منذ أكثر من تسعة أعوام. تجربة ثرية ومرهقة لصانعيها. ومن الواضح أنه ليس من السهل التوسع في تكرار هذه التجربة هنا في مصر.
أكثر القصص التي احببتها هى:
*الأحصنة الطائرة *تلانة جنيه *العيش مر *الحريق *مصنع كلة *قصة طفل متوحد *العجلة
اول كوميكس عربى اقراه ،، حيث ان (مترو) لمجدى الشافعى كان قد تم سحبها من المكتبات فى عصر مبارك للحريات!! الان اطالع هذا العمل المبدع واشعر بالفخر لوجود شباب بهذه الموهبة سواء رسماً او افكاراً
مستوى القصص يتراوح ولكن افضلهم على الاطلاق بالنسبة لى هى القصة الوحيدة لمحمد صلاح: كوبرى سوهاج الجديد" ، اعمال ميشيل حنا متميزة جدا احمد شوقش ، شرين هنائى ، رسومات حنان الكرارجى كلها مبدعة فى انتظار اعمال اخرى .. وللكبار فقط :))
كنت قريت جزء منه زمان وقريته مؤخرا انا بحبه مش كل القصص حلوة بس انا بحبه برده بحب الكوميك بحب الكادرات بحب الكلام مع الرسم حبيت العجلة بتاعت توفيق سيمون قوي وبتاعت البنت اللي بتشمي علي قطار الحياة تجربة للاسف لم تكتمل نظرا لقلة كل حاجة تقريبا عمل مرهق بشدة ف مجتمع لما بيحب يهينك يقولك ايه دا انت بتقرأ ميكي؟ بحبه
الكتاب وصلني البارحة مع اخر دفعة كتب من جملون حبيت اجيبه دعما للفنانين العرب حيث معظم الرسامين المشاركين فيه مبتدئين نوع الرسم اقرب للكومكس لكن ستايل القصص المصورة هو اللي دارج ايطار الرسم اللي بعيشك في المكان مش في الشخصية في قصص لم تعجبني وفيه قصص حبيتها شرين هنائي لها قصتين في هذا الكتاب وهي اولى كتاباتها أن شاء راح تكون في مراجعة تفصيلية لكل قصة في مراجعات اليوتيوب الشهرية شفتوا مراجعات اب ؟
معجبنيش غير كام قصة، وإخراج الكتاب سيء وسعره لا يتناسب مع قيمته
الصراحة مش بتعجبني قوي رسومات حنان الكرارجي وأشرف حمدي، اللي كانت مغرقة الكتاب، عشان تقليدية جدا وبتفكرني بالموتيفات الخنيقة اللي كانت في أخبار اليوم زمان.
ده مايمنعش اني عجبتني جدا الحدوتة بتاعة "فاشل" اللي كتبها ورسمها أشرف حمدي
كمان هشام رحمة وحاتم فتحي و كانو عاملين شغل كويس قوي
بالفعل تجربة تستحق كل التقدير الاحترام فهي جهود رائع و لفريق عمل موهوب و مجتهد أصبغ علي كل قصة أسلوب مختلف في التصوير و التأليف و الاخراج العام نتمني أن تكون هناك العديد من هذه التجارب
بادرة طيبة. تتراوح جودة القصص و الرسومات، لكن في مجملها جيد. نتمنى لهذا الفن القصصي للكبار و الصغار أن ينتشر، فهو وسيلة الشباب للتعبير عن آرائهم عن المجتمع و السياسة.
مُبهر... كل قصة كل رسمة ألهمتني فكرة سيمون أضاليا لما كانت بتوصف حالتها كانت بتوصفني بطريقة أدهشتني وجعلتني أعتدل أبحلق ف الكلمات
"و زي ما قلت لحضرتك الوش دة مشكلة حياتي..خلاص بقيت بنسي كتير ,لما حد بيقولي روحي يمين بروح شمال,أنا مش مركّزة خالص..الموضوع مش مجرد واحدة تعبانة يوم أو اتنين..أنا مخي بايظ..بنسي مواعيدي,بنسي الناس,.وبنسي أعمل أي حاجة..أنا لما باجي أكتب أي حاجة تيجي في دماغي علي ما اوصل للورقة اللي جنبي باكون نسيت..وبتضايق جدا لما بنساها.عايزة أرجع زي ما كنت زمان..زمان امتي مش عارفة؟بس زي أي حد عادي بيفتكر..مش عايزة أبقي فيلم مومينتو" ـ فقط أتمني أن أمتلك الشجاعة لتنفيذ نصائح طبيبها ..
المشكلة ان الكتاب زحمة قووووووووي الفكرة هايلة بدون شك ووسيلة للتعريف بأسماء كل الشباب الموهوب دا المقدمة كان ممكن تبقي مركزة أكتر علي إعتبار اني بحب أعرف الموضوع من اوله بصورة تفصيلية عن كدا في قصص أكتر من رائعة سواء كحوار او رسوم وفي قصص تجنن بس تحس ان الكادر زحمة وعينيك توجعك فيه قصص خلتني عيطت وفيه قصص كان الكتاب هيبقي اجمل بكتير من غيرها
علي القمة بجد رانية أمين أشرف حمدي ميشيل حنا باسم موسي نرمين فؤاد
الرسم حلو جدا في كل الكوميكس الكتابة= فيه كوميكس عجبتني جدا وفيه كوميكس مفهمتش منها حاجة وأخيرًا فيه كوميكس خلصت قبل ملحق اقراها , الكتاب كله كان انطباعه إنه بيفضل الكمية عن الجودة , لو بنفس المجهود وعدد الصفحات وكوميكس اقل بس طويلة كان هيبقى كتاب جامد جدا
بس تجربه اهنيهم عليها واتمنى إنها تتكرر تاني بطريقة أحسن إن شاء الله
فكره انك تحول فن الكوميكس بالطريقة دى للطبعه الورقيه حاجة جميله ويا ريت تستمر ...عن القصص نفسها معظمها باستثناء قصة او اتنين حلوين جدا بيلامسوا مشاكلنا بطريقه واقعيه ..معجبنيش استخدام كذا لفظ بذى ف قصه 3 جنيه رغم جمال مدلولها ...ااتمنى التجربه دى تتعاد تانى ويبقى في انتاج منها زى مجلدات اللباد ..