إلي من كانت تقرأ هذه الرواية و لم تكملها و كان من احلامها ان يحتوي هذه الرواية كتاب إلي من كانت تقرأ لي و تشجعني علي الكتابة إلي خالتي ( رحمه الله عليها )
إلي ابي كنت خير مربي و معلم لي و كنت اول من قرأت فكرة هذه الرواية و اخترت لي اسمها حبيب إلي الابد
إلي امي كنتي تتناقشي معي دائما في افكار هذه الرواية و كنتي متحمسة لها جدا إلي كل من الهمني و شجعني علي الكتابة جزاكم الله عني كل خير
فكرة الرواية حلوة جداً , لأنها بتتكلم عن موضوع يمكن مفيش روايات كتير بتتكلم عنه وبيكون موجود ف كتب الدين أو التنمية البشرية وبس فبتكون النتيجة أن الناس اللى بتقراه هى ناس أصلاً عندها خلفية دينية أما بقى الناس اللى محتاجين هداية ونُصح مبيوصلهاش أى حاجة م الحاجات دى ! وبردو وضحت أن مش كل متدين يبقى بيتقى الله , أوعى تاخد بالمظاهر بس ;) نهاية الرواية كانت حلوة , عجبتنى وأبهرتنى :) ده بالنسبة للفكرة , نيجى بقى للأسلوب وهو ده اللى أنا عندى عليه شوية ملاحظات الرواية كلها كانت عبارة عن محادثة بالشكل ده ليندا : ...... حمزة :..... ميزو :..... وهكذا كل القصة أن اتنين بيتكلموا مع بعض أو واحد بيوصف مشاعره لدرجة مثلاً أنى ف الحوار أفكرهم ف النادى يطلعوا بيتكلموا ف التليفون أفكرهم مع بعض بيتكلموا يطلعوا بيتكلموا ف التليفون يدخل شخص تالت ف الكلام أفكره وسطهم يطلع أن المحادثة بين الاتنين التانيين أصلاً خلصت ودى محادثة تانية !! المفروض يكون فيه توضيح عشان القارىء ميتشتتش ويحس أنها رواية مش شات بين اتنين :) حاجة أخيرة ودى وجهة نظر شخصية , مفيش حاجة أسمها حب حلال وحب حرام :) الحب اللى كان السبب ف أن ربنا يخلق الأنسان ويهبه كل النعم دى رغم أنه عارف أنه هيكون سبب الفساد ف الأرض والحب اللى كان السبب ف أن الأمُ بعد عذاب 9 شهور أول ما تشوف أبنها بين أيديها تنسى الدنيا وما فيها والحب اللى كان السبب ف أن أب يضحي بعمره كله عشان يشوف ولاده بياكلوا ويتعلموا ويكبروا وغيرها من أنواع الحب الكتير مينفعش نحط جمبها كلمة حرام أصلاً ! لأن الحرام مش هو الحب , الحرام هو اللى بنعمله بأسم الحب ;) نورا يس أنتى دماغ عالية أوى حسيت من خلال الرواية أنك م الناس اللى عايزة تقدم حاجة تفيد بيها الناس مش بتكتبى وخلاص ربنا يوفقك وأن شاء الله الرواية الجاية تكون أحسن من دى ;)
عجبنى اووووى الكتاب والطريه والاسلوب عجبونى وكمان التفاصيل حلوه مش طويله متخليش اللى بيقرأ الكتاب يزهق منو وأول مره اقرأ روايه اجتماعيه وحاجه ليها علاقه بالدين بس الكتاب عجبنى جدا والشخصيات دى موجوده كتير فى المجتمع ومحتاجين توجيه ! ربنا يوفقك وان شاء الله نشوف ليكى اعمال تانيه واحسن كمان وديما فى تقدم :)
حلوة قوى تانى تجربة مع نورا بعد ازمة ثقة...و اول حاجة طويلة اقراها حسيت الرواية جدا وفرحت مع ليندا وزعلت معاها ورجعت فرحت تانى بفرحتها قد ايه الحب ف الحلال حلو...وقد ايه تعويض ربنا تحفة الرواية ومؤكد هرجع لها تانى برافو نورا
من يقرأ ريفيوهاتى يعلم انى قليل من اعطيهم 5 نجوم ولكن هذه الرواية تستحق لان لانها تناقش شيء لم اراه فى الروايات الحالية فهى تناقش مشكلة الالتزام والعقبات وكيفية التغلب عليها بطريقة انا حبتها وطبعا انا قراتها من بدرى ومن قبل ان تنشر كرواية ولازلت اتذكر تفاصيلها
انا عمري ما كتبت ريفو محبط ولما مبتعجبنيش رواية بسكت وخلاص انما الريفيوز بتاعت الرواية دي و محتواها استفزوني و بصراحة اول ما قريت بقيت اقول ايه اللي انا بقراه ده !و الحاجه الوحيده اللي خلتني اكمل اني مكنتش عاوزة احكم علي سوء الرواية من اول سطرين بس كل ما اقرا احس اني بضيع وقت علي الفاضي ! مبدأيا مفيش حد بيحكي قصه حياته و بيقول حوار وبيكتب اسمه كأنه شخص مبيقولش انا مثلا ! يمكن في حاجه كده و انا معرفش ،ثانيا فكرة الرواية قديمة جدا جدا جدا و مستهلكة اوي و مش عايزة اقول مبتذلة ،واحدة كانت في طريق المعاصي و ربنا هداها انا حاسه كأني بتفرج علي فيلم اوقات فراغ و انا مش معاهم و غيرهم من الافلام اللي بتحمل نفس المعني ! و اعتقد ان القرب من ربنا بيبقي عشان حبا فيه مش عشان عاجبها ولد و عايزة تلفت انتباهه ،محدش بيتغير عشان حد ولو اتغير بيبقي نفاق و بيرجع تاني للي هو فيه الحاجه اللي فقعتني حكايه انه عملها مفاجأه و عزم عمرو خالد في كتب الكتاب !دي حاجه زي اللي بيجيبو عبد الباسط حمودة يغنيلههم في فرحهم ! اللغه ركيكه اوي و نص الكتاب حشو ملوش لازمة انا كنت بسمع عن المحن الديني بس اول مرة اقراه ! نجمه واحدة عشان المحتوي الديني اللي هو القرآن و الاحاديث!
اولا : انا اول مرة اخلص روايه فيوم او عموما اول مرة ابقى مشدود لحاجة وانا بقرأها لدرجة اني مش عاوز اسيبها الا لما تخلص فدا بيدل على الحبكة الكويسه للروايه. ثانيا: كقارىء استمتعت جدا وفي حاحات استفدت منها والروايه فيها من الرومانسية والجانب الديني اللي يخليك منفعل معاها . بجد استمتعت جدا وفانتظار القادم ان شاء الله .
مبدئيا كده لو فى اكتر من 5 نجوم كنت هديهوملك :D بالنسبه للمقدمه فانا طبعا معاكى ولو كانت اتكتبت مش بالعاميه مكنتش هتبقى بالمستوى ده نهااائى اسلوب حلو واختيار رائع للكلمات والالفاظ انتى فعلا موهوبه فكرتها حلووو اوووووووووى ضحكت وعيطت واتعايشت مع احداثها اوى كلامك كله مسنى جدا جدا جدا ربنا يجزايكى خير ويجعله فى ميزان حسناتك ياااارب زى مقولتى فى روايتك ان ربنا بيبعت حد كده عشان يدلك للخير ويقربك من ربنا وانتى بروايتك دى كلام كتير عن اللبس والتغيير كانك بالظبط ربنا بعتك عشان يثبتنى ويمكن عشان كده كنت طول الروايه بعيط :D ربنا يجعله فى ميزان حسناتك وبجد انتى فعلا كاتبه رائعه ومتميزه وانا مستنيه منك المزيد حاجه اخيره انا فخوره جدا بمعرفتك ^_^ ^_^ بالتوفييييق
اول مرة افتح رواية واخلصها ف يوم ! الاسلوب ممكن يكون مبتذل شوية بس فعلا فى شريحة من المجتمع بتستخدمة اصبت بالكثير من القشعريرة لان فى بعض الصفات تحس انها بتتكلم عنك! عن الحبيب الابدى :) ك مجمل كتاب خفيف وجميل
حقيقى الرواية حلوة جدا و اسلوبها سهل جدا اى نعم فى حاجات مكنتش واقعية بس الرسالة اللى كنتى حابة توصليها وصلت من اول ما قريت الجزء ده فى الرواية اللي في قلبه خير ربنا مبيسبهوش عشان كدا القلوب محل نظر الله عز وجل, جواكوا خير كتير بص علي قلبك من تاني هتلقيه نفسه يطلع الخير دا , الفكرة كلها أن القلب بين الضلوع لا بد أن يصلح.. لا بد أن نبذل كل ما نملك كي يحيا,ولا بد أن يعيش حياة حقيقية, ولا يحيا القلب إلا بمعرفة الله عز وجل والقرب من الله عز وجل هتبعد عن ربنا مش هتحس ابدا انك مبسوط دايما هتحس بخنقة و ضيقة ربنا سبحانه قال " وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى " ازي عايز تفرح و تبسط و انت بعيد عنه جربت تقول يارب في عز خنقتك لو انت بعيد عنه مش هيجيلك قلب تقول يارب و مش هتلقي غيره يحس بيك محل نظر الناس هي البدلة اللي انت لبسها, والعربية اللي انت راكبها والطريقة اللي انتي عاملة بها شعرك, وجمال العينين دا محل نظر الناس.. لكن محل نظر الله هو القلب, وحال القلب.. يقول النبي صلى الله عليه وسلم:"إن الله لا ينظر إلى صوركم وأجسامكم, ولكن ينظر إلى قلوبكم وأعمالكم".. احذروا أن يكون موضع نظر الناس أشياء نقوم بتجميلها..ولكن موضع نظر الله إليك كله سخف وخبث.. أيكون نظر الناس إلى كل جيد,,ونظر الله إلى كل قبيح!.. أنزين كل شيء يراه الناس.. ونشوه كل شيء يراه الله عز وجل!.. انظر إلى قلبك فإن محل نظر الله إليك هو قلبك و هو بداية صلحك بجد استمرى انا اول مرة اقرأ حاجة ليكى بس مش هتكون آخر مرة
هابدأ بالغلاف واللي بعتبر اللي عمله عبقري الغلاف معبر جدا فعلا عن المضمون باب ربنا دايما مفتوح وربنا دايما مستنينا ومستني ان احنا نتوب ونرجعله ثانيا بقي احساسي وانا بقيم كنت مترددة جدا وانا بحط التقييم ولحد دلوقتي مترددة لان الرواية رائعة بس في اخطاء فهل الاخطاء دي تستحق انها تنقص من تقيمها ولا ممكن اتغاضي عنها بعد ما خلصت قراية حسيت براحة نفسية الكلام كان مقنع واسلوبه كان سهل وفعلا اقرب حد لينا واللي بيستحق انه يكون حبيب ابدي هو ربنا لانه احن حد علينا واكتر حد بيسامحنا مهما غلطنا ودايما بيسمعنا وبيسنجيب لينا وبيساعدنا في وقت الشدة فكرة جميلة واسلوبها كان سهل حبيت الشخصيات رغم ان كان في شخصيات ممكن تقوم بدور اقوي واهم ذي شخصية اسيل لان لما بنبقي ع غلط وحد يساعدنا ان اننا نفوق لازم بنرتبط بالحد ده لشكلا ما العيب الوحيد هو ان الكاتبة وهي بتهتم بالجو النفسي والتفاصيل الدينية نسيت تفاصيل روايتها وفي اكتر من مشهد بينافي بعض اتمني اشوف عمل جديد للكاتبة ويكون اقوي ومن الجيد للافضل دايما
بدات اندمج مع ليندا مع بدايات التزامها كانى بتعلق بقشه واقول اهيه والتزمت وحياتها بقتكويس كل واحد فينا بيدور على اللى يسانده فى طريق هدايته , لا شك اننا بنحتاج ده وبشده سبحان الله فى الروايه دى خلتنى اقرر حاجات كتير كنت بالفعل بفكر فيها قصه جميله احب اقتبس منها نهايتها الرائعه
ربنا بس هو اللي يستحق يكون حبيب لينا كلنا إلي االابد "
النهارردة بس حليت اكبر لغز في حياتي و فهمت مين يستاهل اعيش عشانه و وقت لما اموت يكون كل اللي بتمناه انه يكون بس راضي عني كلنا بندور علي الحب و كلنا نفسنا نالقي اللي بجد يحتوينا و يكون اقرب لينا من نفسنا انا عرفت مين يستحق قلبي و يستحق كل حاجة في حياتي دلوقتي دركوا انتو تعرفوا مين يستحق حياتكوا
بصى الحقيقة الرواية بجد تحفة لكن فيه شوية تحفظات عليها اولا: اعياد الميلاد بدعة وطبعا ليندا وهشام ملتزمين فمينفعش يحتفلوا بيها ثانيا: فيه بعض الكلام والسلوك اللى برده مكنش ينفع بين اتنين مخطوبين زى الكلام فى التليفون كتير ومفيش محرم مع ليندا غير ان الواحد مينفعش يعبر عن مشاعره خالص ولو حتى بكلمة "ربنا يخليكى ليا او ميحرمنيش منك ابدا " لان الخطوبة ما هى الا وعد بالزواج فقط لا غير واى كلام بين الاتنين لازم يكون فى وجود محرم ويكون للضرورة فقط ومفيهوش اى حاجة تبين المشاعر ايه وكده بس الرواية بجد جزاكى الله خيرا عليها فعلا ربنا يكرمك ويجازيكى خير
فكرة الروايه رائعه وشائكه ومهمه جدا فى الوقت الحالى ولغه الروايه مناسبه تماما لغه بسيطه جدا , لولا الموضوع الذى تتناوله لم اكن امتلك الحماس لاستكمال الروايه بعد ان وصل موضوع الحب او ما يسمى بالارتباط واصبح الغريب انك تكون غير مرتبط تاتى الروايه لتاكد على مفاهيم نسيناها ,او تناسيناها الروايه تدق ناقوس خطر للشباب الذى قد يفنى عمره وشبابه فى الوهم ويحمل نفسه بالالام بدون داعى ومن منظور علمى السر هو "الاوكسيتوسين" ! من استعجل شيئا قبل اوانه عوقب بحرمانه
نجمة واحدة عشان فكرة الرواية نفسها حلوةحلوة بس سؤال بسيط فين الرواية فين وصف الشخصيات بدقة فين وصف الاماكن فين الحبكة فين اسس كتابة الرواية ما علينا باللغة خالص دى شبة اعدة فيها اتنين بيحكو حكاية فين تقلبات شخصية الفرد مرةة واحدة كانت صايعة مرة واحدة بقت كويسة ابوها مكنش موافق اذ فجأتنا يبقى موافق عشان تعب ف نفس الوقت وونفس ذات الساعة لقت واحد صاحب اخوها اذ فجأتا وبقت تدعى از فجأتا الرواية للاسف فاقدة معظم عناصرها غير واقعية بالمرة وتقليدية اووووووى عموما حاولى لللحسن واكتشفى اخطائك
الفكرة حلوة جدا.. احلى من أزمة ثقة. استمتعت بيها اوى :").. الحبيب الابدى .. جميلة اوى الحياة ف طاعة من غير تعقيد .. بتخلى للدنيا طعم! النجمة اللى ناقصة دى بس عشاان كنت باتمنى يكون السرد فصحى .. و الحوار مبالغ فيه شوية ..
منتظرة العمل القادم يا و اتمنى يكون فصحى.. و مطبوع باذن الله! دمت مبدعة :))
اسلوب العرض جميل و القصة جميلة و الهدف منها حلو بس شخصياتها كانت متناقضة فى حاجات كتير بالاخص ليندا و ميزو و كانوا سريعين التاثر بسهولة و ده طفا جزء من جمال الفكرة لانها ابتدت تخرج عن الواقع بس من اكتر الحاجات اللى ضايقتنى هى كمية الادعية المهولة اللى مكتوبة فالقصة كانت بتشتت تفكيرى احيان كتيرة
أربع نجوم -------------------- الأسلوب الجذاب ، الموضوع الغير مستهلك ونادرا ما بنلاقيه فى الروايات انتى مبدعة يا نور حقيقى واصلى من تقدم لتقدم --------------------- النجمة اللى ناقصة مش عشان انك صحبتى عشان بس الجزء بتاع الاستخارة ^_^
فكرتها جديدة في اولها حسيت بملل شوية بعدين بقي عندي فضول اعرف مين الحبيب وعجبتني نهايتها جدا النجمتين الناقصين عشان الرواية كلها عامية حتي السرد وعشان السرد كان قليل اوي لكن عجبتني ، وفي إنتظار جديد الكاتبة ربنا يوفقك ومن نجاح لنجاح
فكرتها حلوه اوي انا عجبتني اوي الروايه فيها فكرة جميييله ان تكون بتشجع الناس على التوبه دي في حد ذاتها حاجه جميله وانا عجبتني شخصيه لين��ا اووي انها لما تابت حاولت ترجع زي زمان بس عرفت ان كده احسن بكتيير ليها انا قراتها مرتين بجد جمييله ربنا يوفقك
اياً كانت الحياة بالقرب من ربنا او البعد عنه لازم يحصل مشاكل والإنسان يتحرم من حاجات مش كل حاجة بنطلبها ونعوزها بتبقي ملك إدينا في فترة زمنية، مع ان برضه القرب من ربنا ليه حلاوة للي جربه :)