ريفيوهي .. عن الكتاب اتمنى تتقبله بصدر رحب لأني زي زيك وباسمع كتير وقليل الحمدلله ربنا يسترها علينا وعلى كل اللي اتخبطوا ف راسهم وقرروا يكتبوا
الكتاب مقسوم نصين (ف نظري) نص ما قبل الفيس بوك ونص ما بعد الفيس بوك .. النص اللي قبل الفيس بوك عجبني وضحكت فيه وكان منه الاقتباس اللي في البوست وهانزل الاقتباسين التانين دلوقتي كمان فيه أجزاء كنت باموت ف الضحك فيها ومع الأسف ما تنفعش تبقى اقتباس لازم تتقري كدا لمسي جداً حالة الطالب ف الامتحان .. والبنت لما شكته للمراقب سخسخت وتخيلت شادي سرور مكان الطالب .. الصور اللي بتلخص أحداث روايات لو اتعملت بطريقة تخصصيه أكبر كانت هتبقى أحلى من كدا بكتير دخلت رواية أمل لدينا كان المفروض تعاملها بنفس السخرية والتعليقات اللي على باقي الروايات وإلا ما كنتش دخلتها أصلاً لانه باين انها دعاية جدا خصوصاً الشكر الموجه للكاتبة في الأخر النص التاني ما عجبنيش .. ما ضحكتيش ولا لاقيت نفسي فيه زي النص الأول الرسالة الأخيرة اللي في الكتاب عن النقد وازاي الإحباط هيخليك تشوف الـ3 المحبطين وما تشوفش الـ 50 المشجعين .. حلوه .. يا ريت تبقى تنشرها على الصفحة ببوست منفصل عن الكتاب لعل وعسى كلمتك تكون سبب في استمرار ناس كتير لان فيه ناس اعرفها عملوا زيك كدا .. لكن الكتابة عندهم ادمان .. فيرجعوا تاني بس مش بالحماس الطبيعي بتاعهم
النجمة الأولى للنص الأول من الكتاب والنجمة التانية للرسالة اللي في الأخر ^^
أنت مشروع كاتب ساخر ممتاز .. ما تخليش حد يحبطك أو يأثر فيك .. ربنا يوفقك واقرألك كتاب ورقي قريب .. مع التوقيع من غير التوقيع يبقى يحنن اتمنالك التوفيق والنجاح ومن تقدم لتقدم بأمر الله
3 نجوم 1- عشان الكتاب مسلي و دخل بهجة على يومي 2- عشان جراءة و شجاعة انسان مصمم انه يسعد الناس و يضحكهم 3- عشان اعتراف الكاتب بانه مش عمل أدبي انما حاجة حب يشارك بيها الناس اشكرك على سعيك الدائم لانك ترسم الضحكة و البهجة حوليك اشكرك على انك قارئ ممتع , لما عمل بيعجبك بتضحك و لما عمل مش بيعجبك برضه بتضحك اشكرك على حاجات كتير و اهم حاجة على ايفيهات لذيذة و خفة الدم المصرية المعروفة اشكرك على انك بتاخد من وقتك عشان تسعد الكل
ليه بقى خمس اقولك انا لانه قدر يخرجنى من المود اللى كنت فيه النهارده و قدر كمان يرسم البسمه على وشى بجد احب اقول ل ايهاب استمر و من نجاح لنجاح و ان شاء الله تبقى احسن كاتب و كتبك الجايه تبقى ورقى مش pdf
كتاب لطيف مسلي خفيف لكن مش مبتذل حبيت الحالة العامة ليه والكاتب عنده ملكة الادب الساخر بالتوفيق بس ياريت في الاعمال القادمة بإذن الله يكون فيه مراجعة لغوية افضل
بص بقى يا سيدي الكتاب ظريف وكفايه الانفراد بطريقة الموضوع ده انك تجمع ابطال روايات وتملهم انت روايه لوحدك دي ف حد ذاتها حاجه جميله وجديده متوقعتهاش بعد الكلام اللي قلته ف الاول انك مش شاطر وكده ثانيا بقى:- حضرتك ومن غير ما تاخد بالك ادتني نبذه مختصره عن مجموعة روايات مقرأتهاش ونويت اقراها زي الممسوس وقواعد العشق الاربعون وحاجات تانيه مش فاكراها وعن روايات قريتها وتهت فيها زي يوتوبيا كده ودي اسباب الخمس نجوم ثالثا بقى زي ما استاذه حنان قالت انت كاتب ممتاز ركز واكتشف نفسك وشور هتعمل حاجه جامده وتكسر الدنيا شجعتني انشر اللي بكتبه شعر عامي بس مش مجمعه ديوان لسه ادعيلنا بقى وفعلا ربنا يستر علينا وننجح
بصراحه أنت مشروع كاتب ساخر ممتاز وبالنسبه لأن ده أول اعمالك على حد علمى فإن شاء الله ليك مستقبل كبير فى مجال الادب الساخر بالنسبه للكتاب أفكار جديده وحلوه ومضحكه بس للاسف الجزء التانى الخاص بالفيس بوك والروايات حسيت فيه بشىء بسيط من الملل أما عموما الكتاب خفيف انتهيت منوا فى اقل من ساعه ولذيذ وينتزع الضحكات بأفكاره الجديده ومواقفه الساخره استمر والى الامام يابطل ^_^ ^_^ وتقبل مرورى .. وشكرا
كنت قايلالك هدي الكتاب اربع نجوم عشان قريته قبل كدا.. بس اما قعدت كدا و افتكرت انا ضحكت قد ايه.. قولت لازم خمس نجوم.. و يمكن دا يكون دافع ليك كمان و تعمل اكتر
ازيك يا هوبة (معرفكش شخصيا بس قريت الكتاب بتاعك وانا حر ادلعك ) انا قريت الكتاب وقدرت الحمد لله بمجهودي وبدون مساعدة من حد اكمله للاخر حتى الاهداءات والحبشتكنات اللي انت كاتبها اسلوبك وبيضحك خصوصا لو زي ما انت كاتب اللي بيقرا عاوز يضحك بس انا شايف انه مش كتاب بمعنى كتاب يعني لو كنت بتنزل اللي فيه على مرات في الفيس او في اي جرنال كان هيبقى حاجة زي الفل كوميدي ساخر خفيف بس مش عارف ده كدة تقييم ايجابي ولا سلبي بس في رأيي المتواضع بس انا بحب النوع ده من الادب وبقراه لناس كتير ومن "زمان زي عمونا الولد الشقي "السعدني في رأيي اسلوبك كويس خصوصا وانك مش كبير بس شايف ان ك لو ربطت الكلام اكتر هتطلع حاجة كويسة اوي و تشد اكتر وممكن نشوف لك كتاب مطبوع ونشتريه كمان حاجة كمان ممكن تخترع سخرية يعني مش بس تربط شخصيات روايات شفناها في قالب كوميدي خيالي لا ممكن "تخصص" سخريتك انت وتعمل حاجات #ماركة ايهاب يعني اعمل شخصية او اكتر واسرح فيها وبيها ونزل مواقف تخصها وفقا للشخصية اللي حطتيها ليها كدة هتقدر تسخر بشكل بسيط زي ما بتحب وف نفس الوقت تعمل حاجات مترابطة وتقدر تسخر من اللي حواليك بسكل حلو فيها .
معرفش هتقدر تستحمل وتقرا كلامي للاخر ول لأ وهتعتبره تدخل في دماغك وطريقة تفكيرك وكتابتك ولا ايه !
على فكره كتاب جميل ^^ في روايات مقرأتهاش وملخصهملي بطريقة دمها خفيف حبيت اوي لانغدون لما جه مصر لان دي كانت امنيتي هو اه اتبهدل بس كانت حلوه :D واول فصل بردو حبيته اوي ورأيك في نفسك برغم انك عدت وزدت فيه كتير لدرجه اني توقعته هيبقى سخيف بس كان في المجمل دمه خفيف ومقدرتش اسيبه الا لما اخلصه ♡ استمر يابو الغطاطيس
الكتاب بصراحه حاجه فخيمه المفروض الدكاتره النفسين يستخدموه ف علاج مرضي الاكتئاب احسن ما في الكتاب هو المزج بين شخصيات و ابطال الروايات بشكل كوميدي رائع يخليك مقتنع ان فعلا الموقف اللي اتقابلو فيهفعلا حصل ف كواليس الروايه بصرف النظر عن السخريه من الزمالك بس اقتنعت بوجة نظر الكاتب ( السخريه من شئ لا تقلل من مكانته ) اول كاتب ينقد نفسه و ينتقد كتابه بصرتحه دي خطوه عبقريه من الكاتب #respect
على فكرة الكتاب مهم فحت :v وده ليه لان كاتب ريفوي لروايات كتير بدل م اقعد اقرا ريفيو لرواية كام صفحة ولا حد يحكيلى انت كاتبها باسلوب سهل وبسيط :D عاش ياعم الحج ملحوظة: الرسومات بتاعة الرسام حلوة :v
عندك الموهبة الساخرة فعلا ، السكريبتات خطيرة بس كنت مستني حجات جديدة اكتر الأغلفة هي الأساس و طبعا ضحكتني رغم اغلبها شوفتو قبل كده احلي حاجه انه نزل إليكتروني ريحت نفسك و ريحتنا و كفايه انك مش عايز غير الضحكة لينا بجد تسلم يا أستاذ غطاس :D
طبعا رأى فى الكتاب موجود فى اول صفح كاتب .. نقد يشمل الكتاب .. وانا أول كاتب بينقد الكتاب بتاعه :v واكيد يعنى هدى الكتاب 5 نجوم .. والكتاب ملهوش حل .. :3
تلت نجوم علشان قدر يضحكني فعلا ويرسم البسمة على وشي وده نجح فيه ونقص نجمتين علشان عنده اخطاء لغوية لو استمر في الموضوع انصحه يقرا كتير وهيبقى كاتب ساخر ليه وزنه واسمه , انصح بيه بشدة بجد فصلت ضحك
الكتاب تافه جدا ودي احلي حاجه فيه بيكسر الروتين مش هاقول موتني من الضحك بس ع الاقل كنت مبسوط وانا بقرا القلشات دمها خفيف جدا مفيهاش استظراف دماغ اللي كتب حلوه لا الماظات =D
الكاتب على دراية تامة بعيوب ما يسميه بالكتاب فمش هكرر الكلام بقى و لكن أحلى ما فيه بالنسبة لي هو فكرة دمج شخصيات مختلفة من روايات مختلفة في نفس الموقف نصيحة بس لما تيجي تدمج شخصيات مختلفة خليهم يتكلموا في الموقف ده بنفس أسلوبهم اللي عرفناهم بيه في الرواية ... علشان متبقاش مجرد أسماء و الروح مختلفة فكرة جيدة محتاجة مزيد من التطوير :)
3 نجوم عشان المقدمة ونقدك لنفسك انا شايف ان تغير من الادب الساخر للنقد اللاسع :D او تعمل كوميك كوميدية مستوحاه من القصص مع تصميمات أغلفة جديدة هيبقى مسخرة :D