“Seorang pelajar lelaki ditemui mati tergantung di bilik asramanya.”
Satu pelawaan misteri daripada Pengetua Sekolah Elit Van Goth untuk menyiasat kematian anaknya, Noah, telah membawa Puteri Camilla ke puncak Fraser’s Hill. Namun, sekolah itu bukan sekadar sebuah institusi pendidikan; ia adalah kota lama yang menyimpan rahsia berdarah.
“Mana kertas-kertas yang dikoyakkan itu? Mungkin ada orang lain yang ambil untuk sembunyikan mesej Noah?” - Puteri Camilla
Mata Puteri tertancap pada novel Sleeping Murder karya Agatha Christie yang ditinggalkan di bawah tilam mangsa. Kod nombor 8-5-12-16 yang ditemui bukan sekadar contengan, ia adalah pesanan terakhir yang ditinggalkan.
“Saya tak percaya sesiapa pun dalam sekolah ini!” - Madam Helena
Pertama sekali, marilah kita menghargai kualiti dan ilustrasi-ilustrasi cool dalam buku ni.
Bertapa kuatnya gamnya. Ku kepak, ku lipat, ku buka seluas-luas alam, end up kejadian bukunya sama macam pertama kali pegang buku ni.
Kita lurvee nilai tambah ni 🫶🏻
Kita sebenarnya jarang memilih genre misteri, tapi tak tau macam mana buku ni ada di tangan.
Tapi it was a good choice. Such a page turner. Dari awal sampailah habis tak ada satu page pun rasa bosan. Bahasa yang mudah, tak terpusing-pusing. Sangat straightforward.
Di tengah bacaan ada skeptikal sikit kenapa Puteri n the geng yang tak ada pengalaman menyiasat ni dipilih untuk menyelesaikan misteri kehilangan Noah. Tapi dipenghujungnya kita fahamlah kenapa dorang yang paling obvious dipilih.
Kita tak banyak membaca buku misteri ni tapi boleh diagak plotnya kemana. Walaupun agak cliche tapi still enjoyable read.
Untuk peminat novel-novel Agatha Christie mesti excited dengan reference yang penulis selitkan dalam buku ni. Also, dorang selesaikan kes ni pun dengan klu dari buku Agathe Christie.
Siapa kat sini yg pernah baca dan berangan nak jadi macam Nancy Drew, Hardy Boys dan Famous Five?
These three girls- Puteri, Ivy and Balqis are living that teenage detective dream!
3 pencinta misteri ini, yg juga ahli Kelab Buku Christie, telah diminta untuk menyiasat kes kematian seorang pelajar di Sekolah Elit Van Goth. Menariknya, klu yang dijumpai berada dalam salah sebuah novel Agatha Christie. So, who else would be a better investigator, if not these Agatha Christie’s fanatics?
Kelab Buku Christie ini merupakan bacaan yang lebih light berbanding novel genre crime/mystery yg lain, sebab fokusnya adalah kpd sekumpulan detektif remaja. Gaya penceritaan dan bahasa yg digunakan juga menjurus lebih santai dan mudah difahami. Jadi kalau pelajar sekolah mahu baca buku ni pun, sesuai sbb sangat mudah untuk follow plot dia.
Saya sangat suka cara plot disusun. Kemas, teratur dan mudah diikuti. Ada juga babak2 yang mendebarkan dalam cerita ini, which keeps the reader engaged in the story. Selingan info berkenaan karya Agatha Christie dan juga Sherlock Holmes juga sangat menarik.
Vibes dalam cerita ini pun enjoyable, sebab dari awal pembaca boleh rasakan aura mysterious pada Sekolah Elit Van Goth ini.
Watak kegemaran saya dalam buku ini semestinya Puteri! She is calm, composed, logical and rational. Dialah pengasas Kelab Buku Christie dan yg paling ‘hantu’ Agatha Christie. Puteri seorang yg bijak, knowledgeable, berani and rarely folds under pressure.
Through most parts of the book, saya mmg rasa puas sebab watak Puteri ni pandai dan bukan jenis clumsy atau penakut. Dia setia kawan, but she is also very goal-driven. Dia juga bijak menggunakan pengetahuan ttg buku Agatha Christie untuk memahami klu yg diberi. She is also quite observant, which makes her a pretty competent protagonist.
Saya juga suka watak Rafi, si peminat Sherlock Holmes. Again, logical and competent. Rafi dan Meera banyak membantu dalam penyiasatan Puteri.
The plot twist was also nicely executed, which makes a pretty satisfying read. I already expected the villain, but I got the bigger picture wrong🥲😩
What I (personally) think can be improved:
There are certain points that Puteri missed. She was too convinced that one of the characters, is unlikely to be the suspect because of the way the character acted. There is also inconsistency on the information given about Noah, the murder victim. To be more specific, about him being an Agatha Christie avid reader. This is another thing that Puteri missed.
Given how observant and competent she was being so far into the book, I’m also quite surprised that she wasn’t suspicious about Elza’s disappearance until things became obvious.
However, the part I’m most disappointed in is the lake scene. I feel like it’s so out of character for Puteri to make such a rash decision. And to think that she made another reckless mistake after that, when it was glaringly obvious what the villain intended to do. Rasa sayang sebab hujung2 pulak Puteri ni jadi kurang bijak.
I also feel that Ivy and Balqis weren’t really much of a help. Balqis especially is insufferable. Penakut tak tahu tempat. Most of Balqis’s dialogues were repetitive and felt like a waste of the pages sebab berulang kali dia takut and Puteri kena pujuk dia.
Rafi and Meera were more interesting and helpful than them both. It would be nice if Ivy and Balqis also has some Agatha Christie knowledge instead of just relying on Puteri and being scared most of the time.
The ending also comes off as rather convenient for our teenage detectives, but ok lah, acceptable. I like them alive🤣
Overall, this was a light and fun read. I think if I were to read this when I was younger, I would be crazy about this book and imagining myself to be Puteri’s more competent sidekick (cewah!). If you want a light, smooth and easy read, with a simple but nicely done plot, this is the book for you!
Base on cover buku, saya ingat 3 watak utama ini pelajar sekolah van goth tapi saya salah teka.
Saya pelik sedikit dengan setting buku di Malaysia tapi bagi vibe cerita macam di luar negara.
Also, saya rasa puas hati dengan jalan cerita buku. And ada scene dalam buku yang membuat saya teruja Dan takut. Pandai penulis tulis scene yang boleh pembaca imagine dan think realistically.
Saya suka cara author menggunakan karya Agatha Christie sebagai gerakan dalam buku in membuat saya nak baca buku Agatha Christie.
Overall, saya recommended kepada sesiapa Yang mahu mula membaca cerita thrill untuk try out buku nie!
Best! Kisah penyiasatan remaja yg inspired by karya² Agatha Christie. Dorg yg asalnya diupah utk bongkar kes A, rupanya ada kes B yg tidak diceritakan, so dorg cari kaitan kedua² kes tu.
Cita ni buatkan korg rasa berdebar² waktu dorg menyiasat sbb xnak kantoi ngan suspek. Ada sedikit elemen horror. Plot twist dia unexpected ya! Ending nice xdak cliffhang.
I enjoyed it but I wish all three of them contribute to the findings instead of just the main character, I think it will be more fun. And poor Elza, she reminds me of Barb from Stranger things