الكتاب جزء تاني من كتاب شت لاند.. وإن كان الجزئين مالهمش دعوة ببعض قوي، وممكن يتقدموا ككتب منفصلة عادي، لكن هي محاولة معتادة لاستثمار نجاح الجزء الأول، واللي كان أفضل من الجزء ده.
الكتاب مكتوب بطريقة الاسكريبت لمجموعة من المشاهد الكوميدية عن فترات الخطوبة والجواز وهموم الخلفة وتربية الأطفال.
النجمة الاولى اكيد عشان لينا... ضحكت في حاجات كتير و استوقفتني حاجات تانية بتفكير في حقيقة الامر.. الادب الساخر من اصعب الحاجات لانها من قلب وجع المجتمع وبرغم كده بتضحك عليها... عاجبني أرض البامبرز او شت لاند 2 مش بس عشان مغامرات لينا لكن عشان كمان بيناقش قضية مهمة جدا هي الارتباط والجواز والخلفة والمسؤلية اللي وراهم.. نجمة واحدة بس راحت من راضي عشان في حتت كده حسيتها مكررة مع كتاب حموءة وده معجبنيش.. احيانا تكرار الافيه مش بيضحك... بس المجمل استمتعت
This entire review has been hidden because of spoilers.
أرض البامبرز - شت لاند 2 للكاتب الساخر محمد راضي بداية تقييمي لالها 4/5 البداية من الغلاف .. كان اختياره مناسب لمضمون العمل وخصوصا جزئية Pampers man. منجي بقا للاسكتشات يلي دمها خفيف وبتضحك بطريقة غير مبتذلة وغير متكلفة ولا متصنعة. فكرة الاسكتشات بحد ذاتها كانت جديدة وحلوة وهي نظرة من زاوية مختلفة عن الزواج والارتباط و كل المشاكل والعقبات يلي بيمر فيها "العريس" بس طبعا كون الكاتب رجل فحكا من وجهة نظره .. محتاجين بقا كاتبة بنوتة تكتب عن معاناتنا كبنات 😁😁 منرجع لموضوعنا اكتر الاسكيتشات يلي ضحكتني اسكتش "خد الفلوس يا عبده" كان رهيييب ع اد ما كان مضحك الا انه وصل افكار كتيرة والاسكتش التاني كان "القاعة" كمان ع الرغم من انه بيضحك وزياد استخدم حيلة ذكية لحتى يوفر فلوس بس فعلا اشار لقضية مهمة بالافراح وهي المغالاة بأشياء ما الها اي معنى غير بس مسميات غريبة وبنفس الوقت فاضية حبيت طبعا بالبداية زياد وهو بيعمل مقالب برفيقه كمال حرام عليه 😁😁 وكمان كانت الجملة يلي بتموت ضحك لما اشار الكاتب لزميله مصطفى اسكندر كإله المُحن انو يعني حتى هون مش ناسيه😂😂 حبيت جدااا بعض مواقف الكاتب مع بنوته لينا وحبيت انو يشارك صورتها ❤ نقطة الضعف يلي حسيتها تكرار بعض الاسكيتشات مع "هكذا تكلم حموءة" العمل بشكل عام خفيف اخد مني وقت قراءة تقريبا ٣ ساعات بس لاني كنت عيد قراءة بعض الاسكتشات يلي تعجبني كتير بالتوفيق للكاتب محمد راضي وبانتظار الاعمال القادمة 🌸🌸
مازلت شايفه ان راضي م افضل شباب الادب اساخر حقيقي انا لما بكون مضايقه بمسك كتاب ليه وبقرأه وانا واثقه انه هيغيرلي مزاجي ويضحكني وف نفس الوقت هيكون بيناقش اكتر م قضيه بشكل ساخر وجميل حصلت صدفه غريبه خلتني قرأت الكتاب يوم عيد ميلاد لينا بدون ما اعرف انا بحب علاقه راضي وزوجته بلينا جدا وشايفه ان دا الاسلوب الصح ف التربيه وبحب الضحك الجميل دا ف ربنا يحفطهم يارب هم وليندا الكتاب جميل جدا والجزء بتاع لينا لطيف اوي اوي والالطف ان فيه اسكريبتات كنت قرأتها مره قبل كده ولقيتني حافظه كل كلمه فيها كمان المرحله الثالثة م الكتاب لذيذه جدا واحب اشكر راضي للمره المليون ع الضحك الجميل دا وتغير المود دا ❤️
حسنا ، لما تكون الإفيهات متوقعة جدا ولما تحس إن فيه استغلال للنجاح المعقول للجزء الاول من الكتاب ، فاكيد الكتاب هيطلع بالطريقة التقليدية جدا ، تقريبا ممكن تستنتج الحوارات اللى قايمة على اللعب بالألفاظ ، التجريب مش وحش ، لكن موضة الكتب الساخرة خلاص انتهت وعشان ترجعها يبقى لازم بتكون بتقدم محتوى جديد أو قديم ولكن بطريقة جديدة ، لكن هنا المحتوى كان قديم و الطريقة تقليدية ، أسف جدا يا محمد يا راضى ، الطبخة كانت محتاج تتسوى أكتر من كده بكثير
أقل أعمال الكاتب بالنسبالى لحد دلوقتى .. الافيهات اغلبها مش مبتكر .. ومعجبنيش تكرار جزء من شت لاند .. مش فاهم إيه سبب التكرار .. الكاتب نفسه باين إن دمه خفيف وده ظهر فى أجزاء صغيرة للاسف من الكتاب وظهر جداً فى رواية الولى .. إللى اتمنى الكاتب يعمل حاجة تانية بنفس قوتها .. ٥ من ١٠
ويييي🔥خلصت الكتاب خلاص مش عارفه أقولك ضحكت ازاي انا مبطلتش ضحك اصلا 😂😂😂😂الكتاب تحفه جداً جداً وفي شويه اجزاء ساخره تموت م الضحك 😂😂😂🌸🌸والجزء بتاع لينا كمان حلو جداً ربنا يبارك فيها ويحفظها هي وليندا♥️♥️🌸مستنيه كتاب تاني حلو كدا 😂طبعا هقرأ باقي الكتب بقا 🤘🏻🤘🏻😂 فعلاً فعلاً انت من احسن الناس اللي قرأتلهم والله 🌸🌸