https://www.goodreads.com/quotes/7991... أقوال الكاتب .. من أقوال الكاتب_2 https://www.goodreads.com/quotes/8042... ... مواليد صعيد مصر فى منتصف السبعينيات. صدر له عدة كتب من بينها( أثر النبى – قصص قصيرة من وحى السيرة)، (إذاعة الأغانى – سيرة شخصية للغناء)، (شركة النشا و الجلوكوز- نص مفتوح)، (بالقرب من نهر بيدرا – ترجمة لرواية باولو كويلو)، (رصف مصر – ألبوم ساخر مُصور). كتب للسينما عدة افلام من بينها ( طير أنت، يوم مالوش لازمة، كابتن مصر). أصدر عدة دواوين شعرية من بينها ( قهوة و شيكولاتة) و ( مشوار لحد الحيطة). كتب أغنيات لكثيرين من بينهم أصالة و رامى صبرى و أحمد عدوية و كايروكى و سعاد ماسى وأحمد سعد و محمد عساف. قدم عدة برامج إذاعية من بينها ( واحد صاحبى)، ( الطريق إلى عابدين)، (شفت ربنا مع عزيز الشافعى). قدم عدة برامج تليفزيونية منها (مصرى أصلى) و (اتجنن مع كوكا كولا). كتب عدة مسرحيات من بينها ( يا طالع القلعة) و (شغل عفاريت)، كتب للتليفزيون مسلسل الكارتون (سوبر هنيدى). حصل على عدة جوائز من بينها جائزة أفضل كاتب فى 2015 فى إستفتاء مجلة الشباب، و حصل كتابه إذاعة الأغانى على جائزة أفضل كتاب 2015فى إستفتاء المكتبات و القراء. كتب لمعظم الصحف و المجلات المصرية،و يكتب حاليا مقالا أسبوعيا فى جريدة الأهرام، و جريدة الأخبار. ....
كان الاستماع الأول للديوان بنكهة لهفة اللقاء مع قلم عمر طاهر وصوته الذي أضفى حياة للقصائد.
يأتي الاستماع في المرة الثانية مع صوت موج البحر متناغما مع موسيقى الخلفية التي لائمت حالة كل قصيدة. هكذا تكون قراءة شعر العامية بصوت صاحبه وإلا فلا. ومع عمر طاهر فالجمال مضاعفا رائحة يود البحر تمتزج مع رائحة الماضي وحالة النوستالجيا مجسمة. خطفت قلبي (٨ حبات ريفو) تأتي في المقدمة تليها قصيدة علاء عبدالخالق، بلكونات، الراديو، الشعراء. الشهر، وبيت العطلة الصيفي وتتوالى قطع الحلوى.
ممتنة للحظات السعادة والجمال شكرا فنان الجمال عمر طاهر شكرا يوسف العدل شكرا أبجد
* الكلام عن الكتاب ده مختلف شوية، أولاً لأنه ديوان شعر، وبالتالي مافيش حاجة اسمها مراجعة لديوان شعر، أو على الأقل ده بالنسبة لي، اقصى حاجة الواحد ممكن يقدمها هي انطباعات و أحاسيس عن اللي قرأه في الكتاب. ثانياً بقى إن أنا ماقرأتش الكتاب ده و لكن دي أول تجربة كتاب صوتي أسمعه على تطبيق أبجد، و يمكن تكون أول تجربة كتاب صوتي بشكل عام.
* اختياري للكتاب ده علشان يبقى أول كتاب صوتي أسمعه كان ليها عدة أسباب أولها إن الكتاب وقته صغير، وقت الكتاب كامل حوالي 25 دقيقة، وده مش وقت طويل و بالتالي صعب أفقد تركيزي وفي نفس الوقت لو التجربة ماعجبتنيش كنت هأقدر أخلص الكتاب من غير ما أكون بضغط على نفسي جامد. السبب التاني بقى هو إن دي أكيد ماتعتبرش أول مرة أسمع قصائد بشكل صوتي مصحوب بالموسيقى و بصوت كاتبها كمان. الحقيقة إني لازم أعترف إن المانيفستو واحدة من القصائد اللي أنا بحبها جداًو الموجودة على في البلايليست بتاعتي على طول حتى لو مش هاسمعها كل مرة هتشتغل بس بحب أرجع لها من وقت للتاني، والمانيفستو مش القصيدة الوحيدة اللي مصطفى إبراهيم مسجلها بصوته المصحوب بموسيقى، ولكن في أكتر من قصيدة من نفس الديوان معمول فيهم كده، وبالتالي هذه المنطقة كانت منطقة مألوفة بالنسبة لي بشكل أو بآخر علشان أخوض هذه التجربة.
* خلونا نبدأ الكلام بقى باعتراف صغير إن دائماً سماع الشعر بصوت وبإلقاء الشاعر اللي كاتبه بيبقى هو أفضل نسخة ممكن تحصل عليها من القصيدة، بالذات في شعر العامية. لما الشاع بيقرأ قصيدته بيبقى قادر يوصلك كل حاجة فيها، عارف يتكلم إمتى وإزاي، و عارف تقسيمة الكلام و إيقاعه، و عارف إمتى بيقف و بيسكت، من الآخر القارئ أو السامع بقى بيأخد أفضل تجربة لقصيدة شعر لما يسمعها بإلقاء الشاعر، ولو معاها بقىخلفية موسيقية جيدة، بتنقل القصيدة لمستوى آخر.
* مش هأقدر أتكلم عن قصائد بعينها و لكن الحقيقة في صور وتشبيهات كتير عجبتني بس للأسف لأن التدربة كانت مسموعة فمعرفتش أخد اقتباسات و كده، بس أقدر أقول إن أول قصيدة في الكتاب خلتتني أرجعها و أسمعها تاني من الأول كانت بعنوان علاء عبد الخالق. مش فاكر حقيقي السبب كان إيه بس أعتقد إن كان فيه كام صورة و تشبيه عحبوني فحسيت إني عاوز أسمعهم تاني. و حتة إني أعيد الاستماع لقصيدة مرة أخرى يمكن ماعملتهاش غير مرتين أو 3 الكتير في الديوان كله.
* أعتقد إن الموسيقى فارقة كتير قوي في Mood الكتاب و زودت من قيمة التجربة و من الانغماس في الجو بتاع القصائد، وإن كان في بعض الأحيان حسيتها زيادة شوية، خاصة في القصيدة اللي كانت متقسمة لأجزاء مترقمة، الفواصل الموسيقية كانت طويلة شوية و مليانة لعب بالمزيكا، و بصراحة كنت أفضل لو الفواصل أصغر أو على الأقل اللعب فيها بالمزيكا أقل شوية.
* بالنسبة لي بردو القصائد اللي كان فيها نوستالجيا أكتر هي الأفضل، كالعادة يعني هي دي منطقة عمر طاهر المفضلة و اللي بيبرع و يتألق فيها. و الصراحة الشعر و الصور الشعرية كانوا مناسبين قوي لفكرة النوستالجيا أو إحساس النوستالجيا حتى لو الكاتب ماعملش ده بشكل صريح و واضح، ولكن مثلاً خليني أقول إن قصيدة زي علاء عبد الخالق بالتشبيهات و الفترة اللي رجعتها في دماغ القارئ على طول هتيجي بنوستالجيا، ده كفاية العنوان لوحده يفتح باب النوستاجيا بشكل تلقائي.
صوت عمر طاهر ونس وأتمنى كل دواوينه السابقة يعيد تسجيلها بصوته هكون مبسوطة جدًا بسماعها كان عندي شعور أني سمعت الديوان قبل كدة وبالفعل وجدت أنه كان موجود من سنين على الساوند كلاود وحاليًا حصريًا على أبجد أتبسطت أني قادرة أميز كلمات عمر طاهر مهما مر على سماعها سنين
شعر مكتوب بالعامية سمعته على ابجد بصوت عمر طاهر بخلفية موسيقية رائعة زادت من جمال الكلمات و القراءة و المعاني. ممكن اسميه "نوستالجيا في حباية" لأنه قصير جدا لكن كل كلمة بتلخص سنين من عمرنا و احاسيسنا.
اشعار بالعامية سمعتها باللهجة المصرية المحببة بصوت عمر طاهر نفسه على تطبيق أبجد. الإلقاء رائع جداً واختيار الموسيقى موفق للغاية! المقاطع قصيرة جداً لا تتجاوز نص ساعة.